Co nás ve škole nenaučili?

Bára Votíková

Toto video mladé slečny je značně provokativní. V jádru s ní souhlasím a nejen já. Pokud maturitu z matematiky zvládne mobilní telefon, tak zaryté vyžadování učení se počítání, žáky odradí. Něco podobného jsem slyšel několikrát od bývalé přítelkyně. Tu na písemku z matematiky naučila její kamarádka Kiki během odpoledne či večera. Já jsem se jí snažil vysvětlit (marně), že toto neznamená umět. Já jsem měl štěstí, že jsem měl dobré učitelky matematiky, jak na základní škole (myslím 2. stupeň) tak i na střední škole. Stihli jsme počítat a chápat. Z těchto znalostí čerpám do dnes a využívám je i třeba na soukromých doučováních. Výhodou dnešní doby je, že máme hodně softwaru, který je v základu dostupný zdarma a může pomoci. Důležité je umět s technikou zacházet. Co to znamená? Odpovím jiným příběhem.

Zastydlá matematika

Doučuji jednoho kluka, který před rokem odmaturoval, ale nedostal se na svůj vytoužený FIT. Problém byl v matematice. Tak se jí intenzivně věnujeme. V podstatě jde o to, aby počítal a počítal. Zjistil jsem, že má problémy s látkou týkající se zlomků a to kaskádovitě ovlivnilo další chápání látky. K tomu přidala nechuť k matematice a problém byl na světě. Bohužel něco takového se těžko dohání.

Je to velká zátěž na mozek. Je třeba si hodně věcí vysvětlit a počítáním zafixovat a obojí je problém. Také bojujeme s chybami, které pochytil asi na střední škole, jako třeba, že příklad se musí vejít na jednu stránku či se děsí počtů s odmocninami.

Jaké navrhuji řešení? To je jednoduché, zavést systém detekce problémů a jejich řešení formou doučování na příslušné škole. No, taky je potřeba jim říci k čemu tyto výpočty jsou v reálném životě. Pokud mozek nevidí smysl, tak se mu to nechce dělat.

Doučuji jednoho hocha matematiku, počítám, aby udělal příjímačky na vysokou školu. Rovnici upravil dobře a bylo potřeba jen spočítat (log 4)/(log 5)-1. No, a tady nastal problém. Neuměl to do kalkulačky zadat či poznat, zda je výsledek správně. Sváděl to na kalkulačku. Mimochodem na výpočet stačil Google. A to je přesně to, co je třeba učit. Já se to učil. Myslím pochopení zákonitostí různých disciplín matematiky. Zajímavý je článek pana Botlíka o osudu logaritmického pravítka.

Pan Botlík se v článku zmiňuje o aplikaci, která umí vyřešit příklady (rovnice, nerovnice, výrazy) ze státní maturity.

Vzpomínám na jednu přednášku profesora Škvora z katedry elektromagnetického pole FEL ČVUT, který říkal, že časem bude CD Elektrotechnický inženýr I či II a člověk bude placený za to, že s tímto softwarem bude umět pracovat, zadat do něj data poznat, zda jsou výsledky správně. Než jsem školu vystudoval, tak to přesně tak bylo. Na magisterském stupni jsem pracoval se softwarem za několik milionu korun.

Tedy, Báru chápu, ale to je věc učitelů, aby výuka dávala žákům častěji smysl. Vždy to nejde.

Pokud tedy drilem, i když má svůj význam, zastíníme učení pochopení zákonitostí, tak se nadšení pro matematiku mezi žáky nezlepší.

Tedy, Báru chápu, ale to je věc učitelů, aby výuka dávala žákům častěji smysl. Vždy to však nejde a to je třeba také žákům říct.

Vzpomínám na to jaké žáky jsem dostal na začátku roku. Konkrétně mám na mysli třetí ročníky. Bojí se být v hodinách aktivní, ptát se či mi oponovat. Mám teď na mysli zejména hodiny teoretické, nikoliv cvičení. Řekl bych, že zde převládá nezájem.

Problém jsou i média. Někdy ukazují, jak je nutné mít to či ono moderní udělátko. Jak jsem psal již zde, pokud nemáte vhodný software, tak je vám to udělátko ve výuce značně neužitečné.