Jak by mohla vypadat účinná stávka učitelů?
Před několika lety mne stávka učitelů nějak nezajímala. Nepředpokládal jsem, ze budu učit na plný úvazek. Vždy jsem pracoval někde jinde a nechal jsem si učení jako odpočinek, místo, kde mohu hodně dokázat, co mi dává smysl. Nepočítaje samozřejmě papírový fetišismus všech zúčastněných vedením školy počínaje a státními úředníky konče.
Jak tedy účinně stávkovat. Hlavní problém je, že není veřejná poptávka po změnách, prvoplánově jde o peníze, ale ty jsou jen počátek a nutnou podmínkou změn. Nejsme v situaci, kdy by se zdálo, že školy nefungují, stále (kupodivu) má kdo učit a mnoho lidí má pocit, že učitelé mají tolik prázdnin, že nemají nárok na vyšší peníze. A až nám odejdou učitelé hojně do důchodu, tak bude už pozdě a bude třeba rychle přijmout krizové řešení a důsledky na hodně dlouho dobu dopředu.
Tak si pojďme na zavřené (nefunkční) školy zahrát. Zatím se stávkovalo tak, že učitelé neučili, tedy někteří, ale žáci byli ve škole a tak se to nějak přežilo. Představme si zavření školy na 10 dní nebo více. Žáci budou muset zůstat doma, u babičky, nepůjdou do školy. Jak dlouho to bude vadit, než se zvýší společenský tlak? Nevím, ale bylo by to zajímavé. Zvlášť kdyby se přidali mateřinky, které mnohdy nemají ani prázdniny. Nemusí se ani zavřít všechny školy, stačí třeba jen polovina.
Jelikož je 70% rodičů se školou spokojeno, tak je třeba být takto
radikální. Chce to zvolit i správný termín, třeba v době maturit, třeba těch
státních…