Nestíhám se tento školní rok divit, jak čí dál více platí to, co mi říkal můj učitel didaktiky. Ten mne (parafázuji) vysvětloval, že nemohu pustit žáka dál, pokud neumí něco zásadního. Proč? Protože může svou neznalostí buď někoho ohrožovat (například lékař, co nezná anatomii), nebo bude v dalším studiu natolik handicapován, že nakonec nevystuduje obor, který si vybral a který by jinak vystudovat mohl.

Je to až groteskní záležitost, ale po zesílení covidem je tu už velký průšvih. Co, ptáte se? Matematika, přesněji řečeno, její neznalost. Bavíme se tu o tom, že studenti neumí řešit rovnice, vyjádřit neznámou ze vzorce či nějak zkombinovat více vzorečků dohromady. K tomu se může přidat i neznalost pojmů „průměr“ a „průřez“, či jejich záměna. K tomu přidáme horší čtenářkou gramotnost a máme chudáka žáka, co chce studovat techniku a má najednou problém ve všech předmětech, kde se počítá. A může být i žák, co udělal přijímačky z matematiky složili a to i nadprůměrně.

Situace je vidět i individuálním doučování

Doučuji jednoho kluka asi od konce října a až teď máme první výsledky. V podstatě má „zastydlou“ matematiku někdy v polovině osmé třídy. Není zvyklý samostatně si počítat (to už není v módě), takže nemá tzv. „napočítáno“. Spolu počítáme a počítáme, postupně se mu to dostává do krve. Hlavu na to má.

Nedávno se mi dokonce stalo, že se mi ozvala maminka, co by chtěla doučování pro svého syna. On měl také problém s matematikou a fyzikou. Dokonce si s manželem myslela, že by měl jít na učňák. A přitom stačí, aby si jen počítal, podíval se na nějaké video s výkladem a neměl by problém.

Sakra, jak se učí ta matematika?

Kladu si to otázku, zda se ta matematika učí tak špatně nebo se jen žáci za pomoci svých učitelů nadrtili na přijímačky a pak to vše vypustili z hlavy? Nebo prostě není v módě si matematiku procvičovat jako třeba angličtinu a učitelé dělají, co umí? Těžko říct. Faktem ale je, že nedochází k hlubokému učení a chudáci žáci jsou obětí toho systému. Rozhodně jde o generační problém. Doučuji i člověka asi tak v mém věku, který se učí na SCIO zkoušky a sám se podivil, jak je dle něj na tom bídně, že mu nejdou „základní věci“. Uklidnil jsem jo, že je na tom lépe, než mnoho žáků, která já učím či doučuji.

Jak je možné že žák, který nevyřeší rovnici o jedné neznámé, nepropadne? Co se to tady s námi stalo? Apeluji na všechny zainteresované, včetně rodičů, aby řešili, co skutečně žáci umí na konci základní školy. Aby jim prakticky nebylo znemožněno další vzdělávání!