Blíží se další ročník a já se opět těším, že budu v porotě. Pro ty, co SOČ neznají, stručně přiblížím Žáci středních škol soutěži v několika kategoriích, v současnosti v 17. Probíhá několik kol: školní, krajské, stání a pak případně mezinárodní.
Sám jsem se SOČ účastnil v roce 2003 se svými skripty. Ač jsem je původně tvořil bez znalosti nějaké SOČ. Chtěl jsem jen ukázat svým tehdejším učitelů, jak by se měly webové technologie učit. A toto mne provází do dnešní doby, jak v práci, tak v učení.
Výtečné na této zkušenosti bylo, že jsem porazil i dvojici, která soutěžila se svojí elektronickou učebnicí a měla i mnoho zkušeností s prezentování na veřejných akcích. A já je porazil. 🙂
Vždy rád usednu do poroty. Minulý rok jsem měl možnost být v komisi IT, oproti minulým létům, kdy jsem byl v didaktických pomůckách. V IT jsem se v porotě setkal s lidmi pracujícími v různých velkých firmách. Pamatuji si, že jsme měli velký problém vybrat první tři nejlepší. Projekty se velmi lišili a každý byl vynikající. Úchvatné na této zkušenosti bylo to, že jsme žasli nad tím, co středoškolák je schopen udělat. Jakou elitu národa tu máme, jaká nám roste. Snad nám neutečou někam pryč. Každá jejich práce byla inovativní a současná.
Později jsem měl možnost slyšet, jak to vypadalo v kategorii v tvorbě didaktických pomůcek. Zde se nejvíce cení právě didaktický přínos a míra připravenosti na nasazení do výuky. Zdá se, že už to školy natolik umí, že ohlídají, aby jejich žáci měli dobře zpracované pracovní sešity k pokusu z chemie, či dobře promyšlené pexeso, učebnice apod. Tedy jsme v saturaci, co se týče kvality, ale nových nápadů moc není nebo neuspějí, protože když děláte poprvé něco nového tak nemáte to know-how, či čas vše doladit a nemusí to vědět ani ten vyučující, neb jsou oba v neznámých vodách. A toto je problém, toto je smutné. Asi by stálo za to časem nějaká témata zakázat, abychom dosáhli větší rozmanitosti, protože pak tyto soutěže neslouží k motivaci a rozvoji žáků, ale podporují jen PR školy. A to je velmi špatně!